Ludwig Tieck

 

Ludwig Tieck  Kimdir , Ludwig Tieck hayatı ve eserleri hakkında bilgiler.

(d. 31 Mayıs 1773, Berlin – ö. 28 Nisan 1853, Berlin), Romantik dönemin başında yazdığı çok sayıda yapıtıyla tanınmış Alman yazar ve

eleştirmen. Yapıtları akıldan çok duyguya seslenen birer masal niteliğindedir.

Halle, Göttingen ve Erlangen üniversitelerinde öğrenim gördü. Yazarlığa yönelmesinde yazar ve eleştirmen W.H. Wackenro-der’le dostluğunun önemli rolü oldu. Birlikte Shakespeare, Elizabeth dönemi tiyatrosu, Orta Yüksek Alman edebiyatı ve ortaçağ kent mimarisini incelediler.

Duyarlı bir gencin ahlaki çöküntüsünü anlatan mektup-romanı Die Geschichte des Herrn William Lovell (1795-96, 3 cilt; Bay William Lovell’in Öyküsü), ortaçağda geçen beş perdelik trajedisi Karl von Berneck (1797) ve ortaçağ sonlarında sanatçıların yaşamını konu alan iki ciltlik romanı Franz Sternbalds Wanderungen (1798; Franz Sternbald’ın Gezintileri) erken dönem Alman Romantizminin tipik örnekleriydi. Ritter Blaubart (Mavisakal) ve Der gestiefelte Kater (Çizmeli Kedi, 1948) gibi masallara dayanan. Aydınlanma dönemi Usçuluğunun bir dizi oyununu Peter Leberecht adıyla Volksmärchen (1797; Halk Masalları) adlı kitapta yayımladı. Kitapta Tieck’in en iyi kısa romanı sayılan Der blonde Eckbert de (Sarışın Eckbert) yer alıyordu. Saplantıya dönüşmüş bir korkunun anlatıldığı bu fantastik öykü, Jena Romantikleri’nden August ve Friedrich von Schlegel gibi önde gelen eleştirmenlerin övgüsünü topladı.

Tieck 1799’da Shakespeare’in The Tem-pMf’ının (Fırtına; 1935, 1964), 1799-1801’de de Don Quixote’nin (Don Kişot, 1933, 1985) çevirilerini yayımladı. Grotesk ve lirik oyunları Lehen und Tod der heiligen Genoveva (1800; Azize Genoveva’nın Yaşamı ve Ölümü) ve Kaiser Octavianus (İmparator Octavianus) ile ilk döneminin doruğuna ulaştı. Bir öykü çevresinde toplanmış birbirinden farklı çeşitli yapıtları içeren Phantasus (1812-16,3 cilt) ile gerçekçi bir anlatıma yöneldi.

1802’den sonra yazmaya bir süre ara verdi. Orta Yüksek Almanca üzerine incelemeler yaptı, Elizabeth dönemi oyunlarını derledi ve çevirdi, 16. ve 17. yüzyıl Alman oyunlarının yeni basımlarını hazırladı ve August von Schlegel’in başlattığı Shakespeare çevirilerine danışmanlık yaptı. Ayrıca Novalis ve Heinrich von Kleist gibi dönemin tanınmış Alman yazarlarının yapıtlarını yayımladı.

1825’te danışman ve eleştirmen olarak Dresden’deki tiyatroya girdi ve 1842’ye değin bu görevde kaldı. Bu yıllarda Almanya’da Goethe’den sonraki en büyük edebiyat otoritesi kabul edildi. Yeniden yazmaya başladığında ilk yapıtlarındaki düşsel anlatımdan kopmuştu. Konularını daha çok tarihten ya da o dönem orta sınıfının yaşamından alıyordu. Bu yıllarda yazdığı 40 kısa roman, genç romantiklere ve demokratik ülkülere dayalı ulusal bir Alman tiyatrosu kurmaya çalışan “Genç Almanya” hareketine karşı polemiklerle doludur. Öbür yapıtlarından Dichterleben (1826, 1. bölüm, 1831. 2. bölüm; Şair Yaşamı) Shakespeare’ in gençlik yıllarını konu alır, Vittoria Acco-rombona ise (1840) bir tarihsel romandır. Tieck 1842’de Prusya kralı IV. Friedrich Wilhelm’in çağrısı üzerine Berlin’e gitti ve ölümüne değin orada kaldı. Dresden’de olduğu gibi orada da edebiyat çevrelerinin odağı oldu.

Advertisement

Yorum yazın